TRYGGE KØB - 60 DAGE FORTRYDELSESRET

GRATIS FRAGT OVER 499 KR

Log ind

Pre-Black Week – Op til 50% på køkken og madlavning

Varemærker/Iittala

Iittala

3 resultater sorteret efter
Viser 3 af 3 produkter

Mere om Iittala

Iittala skaber design som alle kan relatere til. Tanken er at produkterne skal være enkle og tidløse så de kan bruges år efter år. Det tidløse i designet har en dyp betydelse i Iittalas filosofi, ikke mindst fra et miljøsynspunkt. Produkterne er designet for at give hverdagen lidt ekstra liv og glæde under lang tid. Legendariske designere som Aino Aalto, Alvar Aalto og Kaj Franck har også været drivende kræfter i udviklingen af varemærket.

IITTALAS HISTORIE

Iittalas rødder kan spores hele vejen tilbage til 1881 da en glasfabrik blev grundlagt i en lille by som hedder Iittala i Finland. Lige siden begyndelsen har Iittala været en moderne industriel fabrik.

Iittalas gennembrud skete under de første år af moderniseringen og funktionalismen under 1930 og 40'erne. Iittala var blandt de første selskaber som gik fra at designe og producere dekorative service til funktionelle, stilrene produkter til hverdagen i skandinavisk stil. Iittalas formgivere på den tid inkluderede modernistiske og banebrydende designere som Kaj Franck, Alvar Aalto og Aino Aalto som også lagde grund for Iittalas designfilosofi ”at skubbe grænserne og at give folket skønhed og funktion”. Iittala har fortsat samarbejdet med flere kendte designere som Alfredo Häberli, Harri Koskinen og Klaus Haapaniemi hvis opgave er at gøre traditionen finere i sin egen individuelle stil. Iittala byder på alt fra nyt design til produkter som har eksisteret i over 80 år.

IITTALAS DESIGNFILOSOFI

Iittala skaber indretning og serveringsprodukter til hjemmet i tidløs design som holder livet ud og som kan bruges af generationer. Produkterne er funktionelle, æstetiske og holdbare som giver glæde i hverdagen. Det kan være de små, enkle sager som får os til at nyde livet lidt ekstra, derfor begynder det grundlæggende design med en dyb forståelse for det menneskelige behov.

Kaj Franck anså at produkterne skal kunne kombineres med hinanden og beholdte kun det mest nødvendige i et værk. Nogle af Kaj Francks mest kendte produktserier er porcelænet Teema og glasset Kartio. Timo Sarpaneva havde også en betydende rolle hos Iittala som var designeren bag logotypen ”i” som idag er Iittalas symbol. Iittala fortsætter med at være en drivende kraft i skandinavisk design. Det værdisystem som blev skabt af Aalto og Franck lever videre idag gennem Iittalas designere som stræber efter at skabe disse meningsfulde og ikke alt for dyre designløsninger som måler sine præstationer i kvalitet frem for opmærksomhed.